Παρασκευή, 22 Φεβρουαρίου 2013

Ωραία Κοιμωμένη : Ένα "αυστηρώς ακατάλληλο" παραμύθι

  Η Ωραία Κοιμωμένη ή Η Ωραία Κοιμωμένη του δάσους (La Βelle au bois dormant) 
  είναι ένα από τα παραμύθια του διάσημου συγγραφέα παραμυθιών Σαρλ Περό που το αναφέρει στο βιβλίο του Τα Παραμύθια της Μητέρας Χήνας. 
Υπόθεση
  Σε ένα μακρινό βασίλειο ήταν ένας βασιλιάς και μια βασίλισσα ως τώρα άτεκνοι. 
  Λίγο καιρό μετά απέκτησαν ένα πανέμορφο κοριτσάκι και έκαναν μια γιορτή στην οποία κάλεσαν τις επτά μοίρες για να κάνουν δώρα στο μωρό. 
  Μόνο που δεν είχαν καλέσει την γριά μάγισσα η οποία όταν ήρθε δεν την περιποιήθηκαν καλά και αυτό της μεγάλωσε την οργή της. 
  Αφού έδωσαν στο μώρο το όνομα Αυγή οι έξι μοίρες πρώτες έδωσαν στο μωρό ομορφιά, καλοσύνη, γλυκύτητα, ωραία φωνή, εργατοκότητα και αρετή 
  η έβδομη όμως άφησε την γριά να δώσει πριν από αυτήν το δώρο της. 
  Η γριά έδωσε στο μωρό μια κατάρα που έλεγε πως προτού κλείσει τα δεκαέξι της χρόνια θα τρυπήσει το δάχτυλό της στο αδράχτι μιας ανέμης και θα πεθάνει. 
  Οι γονείς της απελπίστηκαν και ζήτησαν από την έβδομη μοίρα να πάρει την κατάρα αλλά εκείνη δεν μπορούσε να την πάρει αλλά να την ελαφρύνει 
  έτσι αντί να πεθάνει θα κοιμηθεί για εκατό χρόνια και θα ξυπνήσει μόνο από το φιλί ενός πρίγκιπα. 
  Ο βασιλιάς διέταξε να κάψουν όλες τις ανέμες του βασιλείου και όποιος αρνηθεί να του πάρουν το κεφάλι. 
  Χρόνια μετά όταν η πριγκίπισσα ήταν δεκαπέντε χρόνων ανέβηκε στον ψηλότερο πύργο του παλατιού, εκεί βρήκε μια γριά να γνέθει σε μια ανέμη η οποία γρια ήταν η μάγισσα μεταμφιεσμένη. 
  Η πριγκίπισσα θέλησε να γνέσει και όταν κάθισε η γριά της τρύπησε το δάχτυλο στο αδράχτι και έπεσε σε λήθαργο. 
  Όταν την βρήκαν το βασίλειο έπεσε σε πένθος και μη θέλοντας να την θάψουν έφτιαξαν για αυτήν ένα ξύλινο στολισμένο κρεβάτι στον ψηλότερο πύργο. 
  Η έβδομη μοίρα κοίμισε όλους τους κατοίκους του βασιλείου για να ελαφρύνει τον πόνο τους και για να προστατέψει το παλάτι το κάλυψε με ένα δάσος από αγκάθια. 
  Τα χρόνια πέρασαν και ένας πρίγκιπας θέλησε να δει την πριγκίπισσα και να την ξυπνήσει. 
  Περνώντας τα αγκάθια και τους κινδύνους που συνάντησε στο δρόμο του έφτασε στο κάστρο 
  και βλέποντας τους κοιμισμένους κατοίκους ανέβηκε στον πύργο και με ένα φιλί ξύπνησε την όμορφη πριγκίπισσα και μαζί της ξύπνησαν όλοι οι κάτοικοι του παλατιού. 
  Αργότερα η πριγκίπισσα και ο πρίγκιπας παντρεύτηκαν σε μια λαμπρή και μεγαλοπρεπή τελετή.
Η Έκδοση των Γκριμ
  Στην έκδοση των Γκριμ η μόνη διαφορά είναι η αύξηση του αριθμού των μοιρών από επτά σε δεκατρείς και δεν αναφέρεται η περιποίηση της γριάς μοίρας. 
  Επίσης στην εκδοχή των Γκριμ όταν ο πρίγκιπας φτάνει στο παλάτι τα αγκάθια μετατρέπονται σε τριαντάφυλλα και έτσι η είσοδος του πρίγκιπα στο παλάτι γίνεται ευκολότερη. 
  Σε άλλες εκδόσεις η πριγκίπισσα γέννησε δύο παιδιά τη Σελήνη και τον Ήλιο.
Μεταφορές
Το παραμύθι έχει μεταφερθεί στην σκηνή και στον μουσικό κόσμο από τον Τσαϊκόφσκι και άλλους διάσημους συνθέτες καθώς και στον κινηματογράφο με πιο διάσημη τη διασκευή του Γουόλτ Ντίσνεϊ.
Μια "τολμηρή" άποψη 
για την Ωραία Κοιμωμένη 
   «Μια φορά και ένα καιρό υπήρχε μια βασίλισσα που γέννησε ένα πανέμορφο κοριτσάκι. Προσκάλεσε λοιπόν όλες τις νεράιδες του βασιλείου στα βαφτίσια, αλλά ξέχασε να καλέσει μια από αυτές που ήταν και μάγισσα. 
    Εκείνη ήλθε απρόσκλητη και, καθώς πέρασε μπροστά από την κούνια, έδωσε στο μωρό μια κατάρα που έλεγε ότι όταν γίνει δεκαπέντε ετών θα τρυπήσει το δάχτυλό της στο αδράχτι μιας ανέμης και θα πεθάνει...».
   Ετσι ξεκινά ένα από τα πιο κλασικά παραμύθια, η Ωραία Κοιμωμένη του δάσους, του διάσημου Γάλλου συγγραφέα παραμυθιών Σαρλ Περό (1628-1703). 
  Το παραμύθι ξαναγράφηκε το 1810 από τους Γερμανούς αδελφούς Γκριμ, ενώ μεταφέρθηκε το 1959 σε μια ταινία κινουμένων σχεδίων από τον Ντίσνεϊ διατηρώντας το βασικό μύθο. 
  Σύμφωνα με αυτόν, όταν η πριγκίπισσα έγινε δεκαπέντε χρονών ανέβηκε στον ψηλότερο πύργο του παλατιού, εκεί βρήκε μια γριά (που ήταν η μάγισσα μεταμφιεσμένη) να γνέθει σε μια ανέμη. 
  Η γριά τής τρύπησε το δάχτυλο στο αδράχτι με αποτέλεσμα να πέσει σε λήθαργο. 
  Ο βασιλιάς και η βασίλισσα έπεσαν σε βαρύ πένθος και, μη θέλοντας να τη θάψουν, έφτιαξαν για αυτήν ένα στολισμένο κρεβάτι στον ψηλότερο πύργο καλύπτοντας την περιοχή με ένα δάσος από αγκάθια για να την προστατέψουν. 
  Τα χρόνια κύλησαν, ώσπου φάνηκε ένας πρίγκηπας, πέρασε τους κινδύνους που συνάντησε στο δρόμο του, ανέβηκε στον πύργο και με ένα φιλί ξύπνησε την όμορφη πριγκίπισσα και έζησαν αυτοί καλά κι εμείς καλύτερα, όπως λένε τα παραμύθια -ή μήπως όχι;
  Το παραμύθι του Περό αποτελούσε «εξωραϊσμένη» μετεγγραφή προφορικών παραδόσεων που μεταφέρονταν από γενιά σε γενιά.
   Οι ιστορίες αυτές ήταν ιδιαίτερα σκληρές και... διαστροφικές στην αρχική μορφή τους. 
 Η παλαιότερη καταγεγραμμένη εκδοχή της Ωραίας Κοιμωμένης ανήκει στον Ιταλό ποιητή, αυλικό και συλλέκτη παραμυθιών Τζιαμπατίστα Μπαζίλε (1575-1632), που διατήρησε τον hard core πυρήνα ενός παραμυθιού αυστηρά ακατάλληλου για ανηλίκους!  
  Η πριγκίπισσα δεν πέφτει σε λήθαργο, αλλά πεθαίνει. Όταν ο πρίγκηπας την βρίσκει στον πύργο δεν την φιλά για να την ξυπνήσει, 
  αλλά τη βιάζει αποδεικνύοντας ότι εκτός από βιαστής είναι επιπλέον νεκρόφιλος. 
 Το σπέρμα του γονιμοποιείται και εννέα μήνες αργότερα η -νεκρή κατά τα άλλα- πριγκίπισσα γεννά ένα αγόρι και ένα κορίτσι.  
  Μια μέρα το αγόρι, βυζαίνοντας το δάχτυλο της μητέρας του, ρουφά το δηλητήριο της μάγισσας επιτρέποντας στην πριγκίπισσα να ξυπνήσει από το νεκροκρέβατο. 
 Αρκετούς μήνες μετά, ο πρίγκηπας επιστρέφει για να κάνει ξανά έρωτα με τη νεκρή αλλά προς μεγάλη του έκπληξη τη βρίσκει ζωντανή.  
  Της εξομολογείται ότι αυτός είναι ο πατέρας των παιδιών της, με αποτέλεσμα να περάσουν ένα καυτό διήμερο μαζί. 
 Κατόπιν, ο πρίγκηπας επιστρέφει στο αρχοντικό του και στη γυναίκα του, καθ' ότι παντρεμένος.  
  Όταν εκείνη μαθαίνει την παράνομη σχέση και τους καρπούς του έρωτά του, διατάζει να συλλάβουν τα δύο παιδιά, να τους κόψουν το λαιμό και να μαγειρέψουν τα κορμάκια τους. 
  Το ίδιο βράδυ, βλέπει με σαδιστική χαρά τον άντρα της να τα γεύεται και του αποκαλύπτει ότι τρώει την σάρκα εκ της σαρκός του. 
  Ο μάγειρας όμως δεν είχε σφάξει τα παιδιά, αλλά τα είχε αντικαταστήσει με κατσικίσιο κρέας. 
 Έτσι, ο (νεκρόφιλος και βιαστής, για να μην ξεχνιόμαστε) πρίγκηπας απέφυγε τον κανιβαλισμό και παντρεύτηκε το σκοτεινό αντικείμενο του πόθου του... 
  Η σύγχρονη ψυχανάλυση προσέγγισε το παραμύθι της Ωραίας Κοιμωμένης, δίνοντας έμφαση στη σεξουαλική ωρίμανση και τις συνέπειές της. 
  Χαρακτηριστική είναι η ερμηνεία που δίνει ο ψυχίατρος Θοδωρής Δασκαλόπουλος  όπου γράφει, μεταξύ άλλων, τα εξής: 
  «Την ημέρα των γενεθλίων της, τσιμπάει (προσέξτε ότι το prick σημαίνει και πέος στην αγγλική αργκώ) το δάχτυλό της με ένα αδράχτι, και πέφτει σε βαθύ ύπνο. 
  Η σημασία της ηλικίας των δεκαπέντε ετών, δείχνει ότι αυτό είναι το σημείο της σεξουαλικής ωρίμανσης, όπως και με την Κοκκινοσκουφίτσα. 
  Όταν τσιμπάει το δάχτυλό της, τρέχει αίμα, προφανώς ένα σημάδι για την έναρξη της εμμήνου ρύσης και την ανάπτυξη της γυναικείας φύσης. Η ειδική αναφορά στο δάχτυλο, εμπεριέχει το συμβολισμό για τις πρώτες αυνανιστικές αφυπνίσεις (...)
  Αξίζει να προσθέσουμε ότι καθώς η βασιλοπούλα πλησιάζει στο μοιραίο δωμάτιο (με την γριά που γνέθει), πρέπει να ανέβει μια κυκλική σκάλα (climax – κορύφωση – οργασμός) η οποία, όπως και στα όνειρα, αντιπροσωπεύει τη σεξουαλική εμπειρία και τον οργασμό. 
  Αυτά τα περίφημα 8 δευτερόλεπτα που διαρκεί ο ανθρώπινος οργασμός, ανδρικός και γυναικείος, βρίσκονται στο επίκεντρο της ψυχανάλυσης της ωραίας κοιμωμένης. 
  Στην κορυφή της σκάλας βρίσκεται ένα κλειδωμένο δωμάτιο. Το γύρισμα του κλειδιού στην κλειδαριά της πόρτας συμβολίζει τη σεξουαλική πράξη.
  Το άλσος αναπτύσσεται γύρω από τον πύργο για να εμποδίσει την επέλαση των ανδρών, αυτό είναι η προστασία της. Πολλοί άνδρες έρχονται και προσπαθούν να την ξυπνήσουν, αλλά μπλέκουν στα αγκάθια του άλσους και δεν φτάνουν σε αυτήν. 
  Το σύμβολο του πύργου αποτελεί φαλλικό σύμβολο, είναι εγκλωβισμένη στην ιδέα του πέους, με αποτέλεσμα να παρασύρει τους άνδρες που προσπαθούν να την φλερτάρουν, άδικα όμως όπως προκύπτει. 
  Ωστόσο, όταν εμφανίζεται ο Πρίγκηπας, ο κατάλληλος άντρας αν θέλετε, τα αγκάθια αντικαθίστανται από τα λουλούδια που κινούνται μακριά ώστε να δημιουργηθεί ένα σαφές και ανεμπόδιστο μονοπάτι έως την κοιμισμένη κόρη. 
   Ως εκ τούτου, τον έχει ήδη αποδεχθεί ως ερωτικό σύντροφο και έχει συμφιλιωθεί πλέον με τη σεξουαλική ωριμότητά της. 
  Το φιλί είναι πλέον αυτό που διεγείρει τον ερωτικό πόθο, ενώ οι απαγορευμένες αναζητήσεις με το δάκτυλο ανήκουν στο εφηβικό παρελθόν (...) 
  Σε ορισμένα άτομα, η καθήλωση της libido στην άνευ όρων παράδοση του ερωτικού αντικειμένου κατά τη φάση του ύπνου, παίρνει διαστάσεις παραφιλίας. 
  Είναι γνωστή, αν και όχι ιδιαίτερα συχνή, η σεξουαλική διαστροφή με τον ίδιο όρο: "Σύνδρομο της ωραίας κοιμωμένης"».
Ωραίες κοιμωμένες 
στην Μεγάλη Οθόνη
Πρωταγωνιστές / Άρης Μαλανδράκης
Βικυπαίδεια 
Κάτι παρόμοιο στο blog :
Γελάτε 8192 φορές (και όποιον πάρει ο Χάρος) !  

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.