Παρασκευή, 25 Ιανουαρίου 2013

Σχολικά βιβλία Δημοτικού / Γ΄ Θρησκευτικά / Φυσική Πειραματική / Αγωγή του Πολίτη

Θρησκευτικά
   Στην τρίτη ανάρτηση για τα σχολικά βιβλία του Δημοτικού θα αναφερθούμε  στα βιβλία των Θρησκευτικών, της Φυσικής Πειραματικής και της Αγωγής του πολίτη. 
   Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από το βιβλίο της Γ' Δημοτικού για τα Θρησκευτικά, που αναφέρεται στην Παλαιά Διαθήκη.
   Η Παλαιά Διαθήκη ήταν το αγαπημένο βιβλίο των Θρησκευτικών και οι ιστορίες του Αδάμ και της Εύας, του Νώε, του Αβραάμ, του Μωυσή και του σοφού βασιλιά Σολομώντα έμειναν χαραγμένες βαθιά στη μνήμη μου από εκείνα τα χρόνια. (Άσε που μας έβαζαν και μαθαίναμε όλους τους Προφήτες της Παλαιάς Διαθήκης να τους λέμε απ' έξω!!)
   Στην Δ΄ Δημοτικού το βιβλίο των Θρησκευτικών είχε σαν θέμα την Καινή Διαθήκη και συγκεκριμένα τα Ευαγγέλια και τη ζωή του Χριστού. Δεν νομίζω να υπάρχει παιδί που να μην είχε εντυπωσιαστεί από το θαύμα του Ιησού που περπατούσε στη θάλασσα ή από το θαύμα του γάμου στην Κανά , που ο Ιησούς έσωσε ολόκληρο γάμο από την ντροπή του κρασιού που τελείωσε!
    Όμως ακόμα και στα Θρησκευτικά τα πράματα δεν μπορούσαν να είναι πάντα ένα ατέλειωτο πανηγύρι και έτσι μετά τις εντυπωσιακές ιστορίες της Παλαιάς Διαθήκης και τις συγκινητικές και ανθρώπινες της Καινής Διαθήκης ερχόταν ο καιρός στην Ε΄Δημοτικού πια να μάθουμε Εκκλησιαστική Ιστορία!! 
         Και έτσι από αυτές τις χολιγουντιανές ιστορίες περνούσαμε στις περιοδείες του Παύλου, στο Μέγα Κωνσταντίνο και το "Διάταγμα της Ανεξιθρησκίας", στις πρώτες αιρέσεις, τις Οικουμενικές Συνόδους και την Εικονομαχία!...
   Ξαφνικά τα Θρησκευτικά μεταλλάχθηκαν και έγιναν ένα βαρετό και δύσκολο μάθημα με ημερομηνίες, ονόματα και αυτοκράτορες... (Άσε που για τα περισσότερα από αυτά τα θέματα υπήρχαν τα "Κλασσικά Εικονογραφημένα" που μας μάθαιναν πολύ καλύτερα τη ζωή του Μ. Κων/νου ή της Ειρήνης της Αθηναίας).
   Στην τελευταία τάξη του Δημοτικού τα πράματα σκούραιναν σε βαθμό λίαν ανησυχητικό. Η "Εκκλησιαστική Ιστορία" παρέδιδε τα σκήπτρα στην "Λειτουργική και στην Κατήχηση"!! 
   Έτσι οι Βυζαντινοί Αυτοκράτορες και οι Οικουμενικές Σύνοδοι παρέδιδαν τα σκήπτρα στα Μυστήρια της Εκκλησίας, στη δομή της Θείας Λειτουργίας, στις γιορτές, στα άμφια των ιερέων και τα ιερά σκεύη...
    Πόσο κακό έκαναν στο θρησκευτικό συναίσθημα των μικρών μαθητών τα βιβλία της "Λειτουργικής", πιθανόν δεν κατάλαβαν ποτέ τα μεγάλα κεφάλια στο Υπουργείο Παιδείας που ήταν υπεύθυνοι για το αναλυτικό πρόγραμμα Σπουδών.
   Ξανακοιτώντας τα περιεχόμενα ανατριχιάζω καθώς ξαναθυμάμαι όλες αυτές τις "μυστηριακές λέξεις" όπως: "Ζέον", "Πατερίτσα", "Μίτρα", "Φαιλόνιον", "Επιγονάτιον" και "Στιχάριον"!!!
   Παρατηρώντας προσεκτικά την πιο κάτω εικόνα ξεκαθάρισα τι ήταν το φαιλόνιο και το στιχάριο, αλλά η απέχθεια μου για τις τελετές, τις τελετουργίες και τα λατρευτικά τυπικά με στοιχειώνουν σχεδόν τέσσερις δεκαετίες μετά!
   Επίσης θυμάμαι ότι στην Πέμπτη και στην Έκτη, υπήρχε και το βιβλίο των ευαγγελικών περικοπών, έτσι ώστε αν θέλαμε να προστρέχουμε σε πηγές να είχαμε αυτά τα βιβλία. Ευτυχώς που οι περισσότεροι  δάσκαλοι το έβαλαν σε αχρηστία και μια ακόμη δυσάρεστη σχολική ανάμνηση δεν μας κυνηγάει μέχρι τα 50 χρόνια μας...  
    Τελικά τα Θρησκευτικά, σαν τον διπρόσωπο ρωμαϊκό θεό Ιανό, παρουσίαζαν δυο όψεις και ποτέ δεν κατόρθωσαν να συνταιριάξουν αρμονικά το ενδιαφέρον με το βαρετό και τον προσηλυτισμό με το ηθικά σωστό...  
Αν πιστεύουμε στο Θεό δεν πρέπει να λέμε «πιστεύω στο Θεό», 
αλλά «ο Θεός πιστεύει σε μένα».
Nicolás Gómez Dávila, 1913-1994, 
Κολομβιανός συγγραφέας
Μικρη θεολογική βιβλιοθήκη
Φυσική Πειραματική
  Η Φυσική Πειραματική που κάναμε στην Πέμπτη και στην Έκτη ήταν μια ακόμη αιτία για παιδικούς εφιάλτες και ένας ακόμα λόγος για "αναφυλαξία" σε σχολικές γνώσεις.
     Δεν ξέρω αν τελικά έφταιγε το είδος της γνώσης ή ο τρόπος  που παρείχε αυτή τη γνώση το βιβλίο, αλλά θυμάμαι ξεκάθαρα ότι ο "κύκλος του νερού", η πήξη και η τήξη, οι μαγνητικές βελόνες και όλα τα παρεμφερή με άφηναν παντελώς αδιάφορο!
    Μεγαλώνοντας σπούδασα σε θεωρητική σχολή και έγινα εκπαιδευτικός, χωρίς όμως να έχω ξεδιαλύνει μέσα μου κατά πόσο ευθύνονται τα συγκεκριμένα βιβλία της "Φυσικής Πειραματικής" και της "Χημείας"...
Νομίζω πως το βασικό πρόβλημα είναι ότι προσπαθούμε να κατανοήσουμε τις θεμελιώδεις αρχές λειτουργίας του Σύμπαντος μέσω μιας γλώσσας που έχει σχεδιαστεί για να λέμε ο ένας στον άλλο πότε είναι φρέσκο ένα φρούτο.
Terry Pratchett, 1948-, Βρετανός συγγραφέας 
φανταστικών ιστοριών
Μικρή βιβλιοθήκη της Φυσικής Πειραματικής
 Αγωγή του πολίτη
   Θα τελειώσουμε με την "Αγωγή του Πολίτη" που προσπαθούσε υποτίθεται να φτιάξει αυριανούς υπεύθυνους και δημοκρατικούς πολίτες... και όλα αυτά εν μέσω περιόδου μετεμφυλιακών συγκρούσεων, ανατροπών, δικτατορίας και απόλυτης Μοναρχίας....
Δημοκρατία υπάρχει εκεί όπου ένας πολίτης έχει το δικαίωμα να πει ελεύθερα πως δεν υπάρχει Δημοκρατία.
John Kenneth Galbraith, 1908-2006, Καναδός οικονομολόγος
Εικόνες : Κιβωτός Ελληνικής Παιδείας
Κάτι παρόμοιο στο blog :

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.