Σάββατο, 26 Ιανουαρίου 2013

Η αρχαία τέχνη ως... περιτύλιγμα !

  Το είδος εμφανίστηκε πριν από αρκετά χρόνια. Στην αρχή στα καταστήματα τουριστικών ειδών, μετά στα ποτοπωλεία, ύστερα από λίγο στα γαλατάδικα της γειτονιάς. 
 Ήταν για πολλά χρόνια το πιο συνηθισμένο δώρο στις κυριακάτικες και στις γιορτινές επισκέψεις. 
  Είναι χαρακτηριστική περίπτωση που αποκαλύπτει τη νοοτροπία των σχετικών βιοτεχνιών, των τουριστών και, τελικά, όλου του κόσμου. 
Καθώς τα παραδοσιακά προϊόντα που προορίζονται για σουβενίρ και δώρα έπαψαν να είναι αρκετά στην ποικιλία τους,
   καθώς ο ανταγωνισμός για την επικράτηση στη σχετική αγορά γίνεται σκληρός, η πρωτοτυπία ανδεικνύεται σε βασικό παράγοντα επικράτησης. Νέες ιδέες, που ενσωματώνουν τη θελκτικότητα των παραδοσιακών σουβενίρ σε νέα προϊόντα, εμφανίζονται καθημερινά. 
   Άνθρωποι της πιάτσας, εμπειρικοι ψυχολόγοι της νοοτροπίας του τουριστικού κοινού, εμφανίζουν συνεχώς νέα δημιουργήματα, φροντίζοντας τώρα πια και για την πατέντα της ιδέας τους.
  Έτσι, μετά την έκπτωση της πρωτογενούς αξίας της λαϊκής τέχνης μέσα από την τυποποιημένη επανάληψη, έρχονται οι δευτερογενείς και τριτογενείς εκχυδαϊσμοί: 
  ο κίονας, οι καρυάτιδες, ο τσολιάς, ξεκινούν σαν αντίγραφα του αρχαίου ή σύγχρονου πρωτοτύπου, στη δεύτερη φάση γίνονται σημεία αυτοδύναμα που μεταφέρουν τους αντίστοιχους μύθους και σ' άλλα προϊόντα. 
  Έτσι, το ούζο και το κονιάκ, ντυμένα στο αρχαιοελληνικό περιτύλιγμα, είναι μετά βεβαιότητας πιο ελληνικά και πιο διονυσιακά. 
  Το μπουκάλι, που θεωρητικά έχει σκοπό να περιέχει απλώς το ποτό, γίνεται "έργο τέχνης" και μπορεί μετά το άδειασμά του να παραμείνει ως μπιμπελό πάνω στον μπουφέ. 
   Κατά κανόνα μάλιστα σπάνια αδειάζει από το περιεχόμενό του, που έχει προφανώς υποτιμηθεί υπηρετώντας τον πρώτιστο σκοπό. Από την κατανάλωση του ποτού φτάσαμε, χάρη στον τουρισμό, στην κατανάλωση του μυθικού περιτυλίγματος.
  Η επιτυχία φέρνει και τον ανταγωνισμό. Νέοι δραστήριοι βιοτέχνες αντιγράφουν το στιλ του πρώτου καθώς η πλήρης αντιγραφή είναι απαγορευμένη με νόμο. 
  Νέος λόγος πρωτοτυπίας και ευρεσιτεχνίας, νέα θεματολογία, νέο παραμύθι. 
  Σχήματα αρχαίων αγγείων επιστρατεύονται για μπουκάλια, όπως και το μπουζούκι και η μορφή της Αθηνάς. 
  Σε άλλη κατεύθυνση, η προβολή της χειροποίητης αξίας (κοχύλια, στολές από ύφασμα) κάνει τα σημερινά μπουκάλια δείγματα καθαρόαιμου κιτς. 
  Στο μεταξύ, οι πρωτοτυπούντες βιοτέχνες πιστεύουν ότι συντελούν στην προβολή του τουριστικού χαρακτήρα της χώρας, ότι επιτελούν εθνικό έργο φέρνοντας συνάλλαγμα και ζητούν την αρωγή του κράτους με εξαγωγικά δάνεια κτλ.
   Ποιος να θυμηθεί και να υποστηρίξει ότι η διαστρέβλωση των αισθητικών αξιών, ο εκχυδαϊσμός των εθνικών συμβόλων -που έχουν άλλωστε ενθαρρυνθεί από την εξουσία και έχουν την ανοχή του κοινωνικού σώματός- 
  θα μπορούσαν μέσα στο γενικό αλαλούμ να μετατρέπουν σε πρωτότυπες εμπνεύσεις των βιοτεχνών τουριστικών ειδών, να περνούν απαρατήρητες και σιγά σιγά να καθιερώνονται;
Από το λεύκωμα: "Κάτι το ωραίον"
Εκδόσεις ΑΝΤΙ
Κάτι παρόμοιο στο blog :
Αυτό το κέντησε η Ελενίτσα μας!
Τακ, Τακ.... - Ποιος το ρόπτρο μου κτυπά;
"Θα βρω, Χριστούλη μου, μπελά, που έσπασα τα μπιμπελά" !
 Πάρε ένα κοχύλι απ' το Αιγαίο και κάνε... αμπαζούρ ωραίο !  
"Δεν μαραίνονται και δεν σαπίζουν"!
Μεταλλικά ποδόμακτρα για να μένουν τα παπουτσάκια σας καθαρά !
Ο παλιός πέτρινος τοίχος
Γκαζιέρα, η παλιά μου φίλη...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.